måndag 18 juli 2011

St Germain, Le Comptoir och Seine på kvällen

Frukosten är tillbaka! Vi köpte hotellets egna som de dukar upp i den minimala lobbyn. Hemskt charmigt och gott. Dagens bestod av en kopp te, apelsinjuice, fruktsallad, toast med ost som bla hette "Smöret" men var en färskost, ägg och en dagstidning.

På baksidan av den kunde man läsa om vilket jädra lågtryck vi har hamnat i.

Det regnade inte på förmiddagen här i Paris så vi tog oss en tur på Boulevard St Germain.

Tittade lite i böcker och sånt.

Middagen åt vi på detta förtjusande ställe i kvarteret där vi bor.

Merde! Jag hade glömt parlören hemma.

Jag fick beställa lite på känsla och det gick bra. Till förrätt åt jag denna smått sensationella carpaccio på bläckfisk med fänkålssallad.

Och till huvudrätt åt jag en bit biff som rostas i ugnen ungefär halva dagen och så mör att ögonen tårades.

Man kan inte boka bord på Le Comptoir utan man får vackert stå och vänta tills något blir ledigt. Det gör man gärna. Det här är utan tvekan den bästa restaurangen jag varit på i Paris.
Till efterrätt åt jag vinkokta plommon med tydlig smak av kanel och apelsin ... ja, jul!

På middagen strosade vi genom staden ner till Seine.

Hånglade lite på Pont Neuf.

Och besökte den gamla damen.

På vägen hem sladdade vi förbi Le Comptoirs creperie.

Och köpte en crepes med nutella och banan som vi delade på sittandes på en trapp utanför en teater i det 6:e arrondissomanget.
Imorgon åker vi vidare norrut. Till Luxemburg!

Länk till La Comptoir

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar