lördag 9 juli 2011

Dag 5: Mont Saint Michel och framme i Bretagne!

Sista morgonen med hotellfrukost på ett tag. Vad skulle jag ta?

Ja, vad skulle jag ta? En smörgås med salami och oststavar, ett kokt ägg, ett glas äppeljuice, en kopp te och en drickyoghurt kanske? Ja. Jo, så fick det bli. Plus ett torkat fikon.
Efter frullen tog vi farväl av hotellet och riktade nosen söderut.

På vägen åkte vi över Pegasus Bridge, den bro som de allierade tog under andra världskriget i samband med Dagen D. Och ungefär här peakade kanske Ulfs semester. Han älskar nämligen broar.

På vägen åkte vi också förbi Mont Saint Michel!

Klostret är ett av Frankrikes mest populära turistmål med över tre miljoner besökare varje år. För att försöka få lite ordning på det hela har de 43 nunnor och munkar som bor på ön tänkt ut att man ska ta bort landförbindelsen och sätta dit en linbana istället. Berättade Ulf för mig. Listigt.

Anyho. På vår väg in i Bretagne åkte vi förbi en helt overkligt vacker äng.
Framme i Bretagne! Bakom muren finns vårt lilla stenhus.

Som ser ut så här utifrån. Gullo!

När man tittar ut genom dörren ser man detta: ett hus där en svensk kvinna och hennes man bor med sina två hundar. Det är dom som hyr ut det andra huset som står på gården. Ni ska få se mer sen.

Vi lämnade bara våra väskor och åkte sen kvickt iväg för att handla. Vi ska ta hand om oss själva i en vecka nu och jag älskar detta: att få handla och laga mat i andra länder. Megaälsk på det!

Vi kom hem med två kassar fulla av godsaker.

Bland annat Pastis. Min nya favvo.

Fördrinken tog vi på stående fot på baksidan bland alla blommor och örter i trädgården.

När det blev dags för förrätt kom Ulf utspatserandes från köket.

Med ostron! Området vi bor i nu är kända för sina ostron. Jag är i himmelriket! Har nog aldrig ätit så goda ostron som idag. Och billiga som fan är dom också. Jag repeterar: Jag är i himmelriket!

Och vet ni. Mitt emellan förrätt och huvudrätt kom en kolibri till vår lavendelberså! Bilden är lite suddig men där är den. Naturupplevelserna staplas på varandra här I’ll tell you.

Till middag åt vi en bit kött, en grönsallad med fetaost och en dressing som jag gjorde med en dragonsenap som jag hittade i affären. Och till det ett ljuvligt vin: Château Barreyres. Det valde jag för att det hade fin etikett, jag är nämligen inte så bra på franska viner men känner på mig att jag kommer att bli bättre. Och det MYCKET snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar