onsdag 6 juli 2011

Dag 2: Bryssel och Hotel Metropole


Så här såg frukosten ut på schlosset om man är jag: En smörgås med ost och skinka, ett löskokt ägg, fruktsallad, en kopp te och ett glas äpple/apelsinjuice. Perfekt start!


Efter frullen hoppade vi in i bilen för nästa mål på Europatouren: Belgien. Vi åkte via Holland, och där hamnade vi i en mycket märklig bilkö. Mitt på motorvägen, mitt i ingenstans, kom ett rödljus. Som var rött i typ tjugo minuter. Sen blev det grönt. O-kej.

Något försenade kom vi alltså fram till Bryssel och Hotel Metropole.


Rummet var ett Superior rum. Jag trodde att det skulle vara flådigare än så här ...


Och med bättre utsikt än denna. Men det var vad vi fick. Jaja. Skulle inte rekommendera det här hotellet faktiskt.


Gå hellre bara hit och upplev foajén och cafét. Allt i fin och extravagant jugendstil. Cafét är dessutom komplett med knasig ljuskrona och butter servitör. Älska buttra servitörer.


På Hotel Metropoles café åt vi en sen lunch och planerade resten av eftermiddagen.


Det är klart att vi gick för att titta på Bryssels mesta sevärdhet. Det var vi inte direkt ensamma om att göra.


Jahapp, så har man sett den lilla kissande killen då. Manneken Pis. Värt.
Plus: köpte en skakkula med honom, till min samling. Megavärt.


Eftersom vädret var helt strålande tog vi oss en promenad genom stan. Överallt har de fina fasadmålningar med seriemotiv.


På vår promenad kom vi fram till en jättefin liten park som jag blev småkär i. Den heter Place Du Petit Sablon och var ett charmerande ställe att ta en paus i.


Bryssels stora torg, Grand Place, var urfint med gamla överdådiga byggnader och urtrevligt med massor av uteserveringar. Men där stannade vi inte nej nej.


Vi gick vidare och köpte med oss Belgisk choklad ...


Och åter vid hotellet satte vi oss i solen/skuggan vid hotellet och drack belgisk öl och Campari/soda.


På kvällen gick vi till Bryssels fisk- och skaldjursområde där restaurangerna ligger som ett pärlband runt torg och fontäner. Ett väldigt trevligt område som jag verkligen vill rekommendera.


Till middag åt vi musslor – Moules frites. "When in Brussels”, så att säga. Eller ”Mussels from Brussels” som jag ville säga hela tiden, om och om igen. Äh, jag skyller på den belgiska ölen. Den goda.
Det finns massor av restauranger som serverar musslor till bra pris. Chansa och hoppas på att ni kommit till ett bra ställe. Vårt var sådär. Inte mer än så.

4 kommentarer:

  1. Åh, himla vad fint vi har haft på semestern!
    Tack för sällskapet.

    SvaraRadera
  2. Jag och min sambo gjorde en liten variant på europaresan under en vecka i somras (skulle blivit längre men faktorerna var många, regn, kattsaknad, regn, och lite trötthet).Jättekul att läsa om er resa, speciellt när man känner igen sig så.

    Vi hittade däremot ett härligt hotell i bryssel. Rädda för att allt skulle vara fullt den där vardagen, tog vi ett som kanske varit över vår budget (inte med mycket iofs) men det var såå värt det. Hotel Orts hette det, ifall ni någon gång ska besöka staden igen, http://www.hotelorts.com/
    Den där betongingjutna badrumsspegeln, eller tapetkombinationen har inte sluppit ur mina tankar ännu...
    Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
  3. Och ja, jag ville också säga "when in brussels, eat mussels" hela tiden!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du känner igen dig och tycker om! Och tack för hotelltipset - det verkar verkligen helt awesome. Hotelltips ska man vårda ömt och det gör jag nu!

    SvaraRadera