torsdag 7 juli 2011

Dag 3: Normandie och Le Grand Hôtel Cabourg

På den tredje dagen var det dags att entra Frankrike. Vi åkte bland annat över helt vansinniga broar som tog oss över Seine.

Och till sist, efter fem timmar, var vi framme i Cabourg på den Normandiska kusten. På rummet väntade en flaska cider och en ask med Madeleinekakor. Cidern på grund av att vi är väldigt nära cidervägen, och kakorna på grund av att Marcel Proust äälskade det här hotellet och ofta bodde här back in the days.

Det hade regnat hela dagen i Cabourg, men när vi kom fram bröt solen fram och vi tog oss en tur på strandpromenaden.

Vi åt glass. En kula viol, och en kula pistage.

Himlen var hemskt dramatisk och vid horisonten slog blixtar ner rakt i havet.

Regnet kom tillbaka med full kraft och vi tog skydd i vårt URFINA hotellrum. Le Grand Hôtel Cabourg är tämligen nyrenoverat och så fint att jag vill gifta mig med det.

Åh, så fint det är här.

När klockan började närma sig kväll korkade vi upp ciderflaskan som hotellet bjuckade på. Himla god var den.

Vid middagstid gick jag och Ulf ner till baren för att ta oss något gott att dricka innan maten. Den här semestern försöker jag beställa nya saker (för att kompensera mitt fruktansvärt inrutade frukostbeteende) så till fördrink beställde jag Pastis. Hur gott? Jag är ett lakritstroll och känner nu hur mitt liv blivit komplett. Mitt fördrinksliv, vill säga.

Hej hej från Le Grand Hôtel Cabourg!

Eftersom alla menyer är på franska och vare sig jag eller Ulf kan ett ord – typ förutom de få glosorna jag lärt mig med min franska-app, så som: le sal du ban (badrum) le journal (tidning) och le maison (rum) – hade vi översatt hela middagsmenyn uppe på vårt rum med hjälp av en parlör. Så himla tråkigt då när vi kommer ner till matsalen och de bytt meny. Det var därför det blev kanin till huvudrätt. Ojdå.

Aja. Imorgon tar vi med oss parlören överallt. ÖVERALLT. Puss och kram och skål från Cabourg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar