tisdag 19 juli 2011

Luxemburg

Så här i efterhand kan jag tycka att det finns några saker jag borde gjort annorlunda idag. Till exempel känns det lite bortkastat att vi, på den sista morgonen i Paris, åt frukost på stående fot inne på Starbucks.

Och att vi åkte genom Champagne utan att köpa en endaste flaska är ... så ... ofattbart ... att ... nej, jag finner inga ord. Men jag skyller på något: REGNET. Det har regnat som besatt hela dagen. Men framme i Luxemburg slutade det.
Det här är för övrigt vårt hotell som ligger i den gamla delen av staden.

Vi har ett jättestort hotellrum här. Två rum och massor av yta. Får nästan lite torgskräck efter de tre dagarna i skrubben i Paris.

Men man kan ju inte bara sitta på en säng när man kommit till en ny stad, ett nytt land. Det här är Luxemburgs mest kända grej. Jag fick svindel.

Väldigt märklig stad det här. Berg och dalar mitt i stan. Och akvedukter och viadukter ja jäklar. När jag konsulterade en hemsida vad man skulle göra och se i Luxemburg fick jag följande grundkurs: man kan promenera, gå på krigsmuseum, äta god mat (det finns 13 stjärnkrogar i denna itsy-bitsy-teeny-stad) och cykla. Jahapp.

Luxemburg är ett storhertigdöme. Storhertigen heter Henri och det är honom jag har på bild i min hand. Bakom mig är hans residens.

Studera gärna Storhertig Henri av Luxemburg och hans familj.
Bild ett visar att det inte bara är simning, segling och filateli som är hans intressen, utan att även morötter ligger honom varmt om hjärtat.
Bild två (den uppe till höger) visar att han och hans familj kan vara väldigt leasure om de vill.
Och bild nummer tre visar att Henri och hans fru storhertiginnan och deras fem barn kan kolla åt sju olika håll när det vankas vykortsfotografering.

Jag måste också visa den UNDERBARA sektion jag hittade i tidningsaffären. Tant-snusk-novell-tidnings-sektionen.

Jag kan inte säga att Luxemburg är en jättespännande stad. Kanske är jag bara lite restrött? Men efter att ha gått en runda bestämde vi oss för att göra det vi gör bäst. Äta.

Så vi satte oss på en lagom tjusig, och väl rekommenderad, restaurang och åt fantastiska saker som terinne, lammlägg och en pannacotta som smaksatts med rosmarin.
Caves Gourmandes heter stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar