torsdag 30 december 2010

Tåg till Köpenhamn, The Royal Café, Tivoli och hotellets relax

På exakt utsatt tid både avgick och anlände vårt Köpenhamntåg idag. Vi åkte första klass och då såg frukosten ut så här. Bra SJ.

Ännu bättre blev det när vi kom fram till hotellet och jag fick se vem som bott här tidigare. ÅH!

Välkomna till vårt rum på Hôtel d'Angleterre. På teven där till vänster i bilden ska vi titta på drottningens tal imorgon innan vi springer ut på Kongens Nytorv och kysser in 2011.

Dagens lunch intog vi på fabulösa The Royal Café som ligger inne, eller liksom lite bakom, Royal Copenhagen. De är "kända" för att de serverar smushies där: smörrebröd i sushiformat. Det åt vi icke!

Jag åt lax dra på trissor! och det var gott! dra efter andan.

Maken åt ett supersmörrebröd i tre delar. Vansinnigt gott.

Hej från mig i Köpenhamn!
Efter lunchen gick vi in på Illums Bolighus och köpte urfint danskt porslin.

På bakgården till The Royal Café såg jag det här och lade ihop ett och ett.

Eftermiddagen och tidig kväll skulle vi sedan spendera på Tivoli. Det var vi inte ensamma om.

Tivoli är så sagolikt vackert så här i juletid. Åk dit något år om ni har möjlighet. Tillfredsställelse garanteras.

Allt var lovely förutom att det var en satans kall dag idag. Rått och jäkligt. Så för att värma oss köpte vi först varm äppelcider.

När det inte räckte gick vi in i en liten restaurang som var mer som ett litet sagohus med massor av kulörta lyktor.

Jag drack pilsner. When in Köpenhamn och så vidare.

Här kommer också bildbevis på att jag inte är ensam på resan. I give to you: Maken! på Wagimami som är himla bra här i Köpenhamn. Vi åt ramen och gyoza och blev mer än nöjda.
Wagamama ligger med ingång både inifrån Tivoli och från gatan.


Dagen avslutade vi i hotellets relax/pool. Vi bubblade och bastade och blev varma och mörade i hela kroppen. En bra första dag i Köpenhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar