lördag 1 januari 2011

Nyårsafton i Köpenhamn: snapslunch i Nyhavn, drottningens tal till nationen, nyårssupé och dans i The Palm Court

Nyårsafton började i Nyhavn. Där kändes allt väldigt Köpenhamnskt och turisterna var gladare än någonsin.

Hej från oss i Nyhavn!

Vi gick till en restaurang som heter Cap Horn. Den är rekommenderad i vår guidebok, en bok som tydligen också är stor i Italien. Molto italianos var det där.

Vi drack husets snaps.

Och åt smörrebröd med fantastisk strömming. Att äta inlagd sill/strömming med kapris och rödlök = succé.

Det finns något som jag gillar väldigt mycket med att dricka snaps till lunch. Kanske är det att det känns väldigt juligt? Sånt gör ju mig glad. Och är jag glad blir maken glad.

I gästboken verkade det som att de kontinentala gästerna kanske inte var helt vana vid att dricka snaps till lunch. Jag skrattade länge åt kommentarerna som var yviga och aningens överdrivna.

Men look who's talking liksom: Lite så där lagom stärkt av snapsen köpte jag sedan ett nytt läppstift.

Vi gick tillbaka till hotellet för en pilsner och lite snacks.

Och så skålade vi i champagne så klart! Hallå: nyårsafton!

Efter att ha duschat och klätt upp oss satte vi oss tillrätta framför teven. Klockan var sex och då är det tid för drottningens tal till nationen. Utanför fönstret blev det helt tyst. Det verkade som att alla tittade på talet.

Åh! Jag har en sån allvarlig crush på drottning Margrethe alltså.

Sen var det dags för kvällens nyårssupé på hotellet.

Vi åt så många goda saker. Allt började med en amuse bestående av ostron. Ni fattar vart det här är på väg -> Succé.

Allt eftersom kvällen gick blev vårt bord mer och mer som en kyrkogård för halvurdruckna vinglas.

Efterrätten. En chokladvariation att dö för.

Vi blev lite berusade och jag föll för gubbarna som klätt upp sig och satt i baren och drack drinkar.

Lite så där lagom stärkta av kvällens vinpaket sneakade vi sedan in på en fest på hotellet. I palm courten var det nämligen Sinatraafton med storband och dans.

Vi dansade och kände oss väldigt Mad Men. Plus att jag inte riktigt fattar att vi vågade smita in på en fest bara så där. Sjukt värt.

Så blev klockan tolv och vi gick ut på Kongens Nytorv och tittade på fyrverkerier och skålade i godaste lemonaden från Belvoir. Vi hade druckit tillräckligt med alkoholhaltiga drycker för det här året kan man säga.

Åh, världens bästa Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar