söndag 5 december 2010

Harrods, sushi på Harvey Nichols, julmarknad i Hyde Park och middag på Wagamama

Igår, ungefär vid lunchtid kom vi fram till London.

Vi checkade in på vårat väldigt flådiga hotell och fotograferade allt vi kom över. Som sängen till exempel …

… och badrummet i marmor.

Efter att ha fotograferat och provlegat sängen hoppade vi in i en taxi och åkte till Harrods.

Man kan säga att det var fler än vi som åkt till Harrods denna söndag i december.
Notera mannen i vitt. Jag tänker Sex and the City-vinjett.

Ungefär så här många var det som skulle köpa te. He-rre-gud. Nej, här går det faktiskt inte att vara.

Men innan vi kunde lämna Harrods ville maken gå förbi och titta på en grej. Ni förstår, för ett par år sedan när vi var i London runt jul hade de gjort någon slags installation med humrar i saluhallen. Men fanns det någon sådan i år? Icke!

Harrods hade då i alla fall en sensationellt fin julskyltning skulle jag vilja säga.

Åh! Så fint att man vill flytta in tror jag.

Så här såg det ut när jag fotograferade skyltfönstret. Som vanligt är det ju mannen i bakgrunden som stjäl showen.

Vi bestämde oss för att flanera hem till vårt hotell, och stannade först till på Harvey Nichols där vi åt några bitar sushi.

Bland annat den till vänster som var ett brittiskt julbord i en rulle. Den innehöll kalkon, rödbeta, valnötter och vinbärsgelé invirat i ett savoykålsblad. Knasigt och gott. Saken till höger var en fabulös laxtartar med sesamfrön och koranderpesto.
Älska att äta sushiband!

Vi fortsatte vår promenad mot hotellet och gick igenom Hyde Park som nu så här i juletid är invaderad av en julmarknad som är mer som ett tivoli.

På Oxford Street hade de också skyltat fint. Lite retro så där. Oj, vad jag shoppade på väg hem. Vänta bara …

… se här! Shopping dag ett. Kläder från Uniqlo, te och kakor från Harrods, delikatesser från Harvey Nichols, schampo och balsam från Boots och filmer från HMV.

Efter att ha vilat en timme på hotellet gick vi till ett av Londons alla Wagamama för att äta middag med två vänner som också är i London.

Jag åt en ljuvlig ramen med tofu och böngroddar. Och drack öl och såndär fantastisk äpple- och apelsinjuice.

Det var Daniel och Katarina som var vårt finfina middagssällskap. Fatta lyxen att vara på semester samtidigt som ens bästa också är där. Rekommenderas varmt.

Kvällen avslutade vi med drinkar i baren på vårt hotell. Maken beställde en Old Fashioned och jag en Pear Mojito. Det är trots allt lördag.

Katarina drack kanske det godaste: en kaffedrink som var som en Irish Coffe fast med amaretto istället för whiskey. Det kommer att bli årets juldrink I tell you.
Allt som allt en himla fin första dag i London.

4 kommentarer:

  1. Aah, vilka minnen! Vad fint vi hade det. Halsningar fran lilla mig (Kei alltsa), med besos y abrazos (spanska pussar och kramar) fran Britt-Marie och pappa Bo har i Palma

    SvaraRadera
  2. Det hade vi verkligen!
    Hälsa massor av kramar till Bosse och Britt-Marie. Åh!

    SvaraRadera
  3. Åh vad mysigt...får man vara nyfiken och fråga vad hotellet hette, ska boka resa till mig och min dotter....å gå på Jusin Beiber konsert...Mvh Maria

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att åka till London och gå på konsert! Hotellet heter The Langham London och är ett femstjärnigt hotell med topprecensioner (av användare av Booking.com tex). Jag bokade via http://www.booking.com/hotel/gb/the-langham-london.html?sid=3b1f136564fa25f4d0d2754434f0e0f1

    Det är lite dyrt med ganska små rum, men jag älskade det. Läget är fenomenalt bra.

    Här är hotellets hemsida:
    http://london.langhamhotels.co.uk/

    Ha en underbar resa!

    SvaraRadera