måndag 6 december 2010

Julshopping på Regent street, herrshopping på Jermyn Street, lunch på The National Dining Room, stjärnkrogsmiddag och varm Pimms

Dag två i London började med frukost iförd hotellets tjocka morgonrock. Medan jag vaknade till hade maken smitit iväg och köpt några goda mackor och kaffe, för frukost ingår inte på det flådiga hotellet.

På söndagar öppnar affärerna vid tolv i London, och de allra flesta har öppet (till skillnad från exempelvis Paris där allt är stängt på söndagar). Prick klockan tolv var vi ute på Regent Street och efter en timme hade det första kreditkortet smält. Notera antalet kassar – efter en timme. Jag är en mycket shoppingkapabel människa.

Längst ner på Reget Street ligger Piccadilly Circus och ett Londonbesök är väl inte komplett utan en bild där ifrån?

Efter Regent street hade det blivit dags att köpa skjortor. Det är en hel vetenskap skulle det visa sig. På T. M. Lewin kan den kunniga personalen allt.

Många fina skjortor blev det. Jermyn Street heter herrekiperingsgatan. Det får nog bli en tur dit imorgon igen. Då kommer fler shoppingtips för män (och deras partners som vill hitta bra presenter).

Den här söndagen fick det bli en sen lunch på The National Dining Room som ligger i National Gallery. Vi åt traditionella brittiska comfort food-rätter som Shepards Pie och rökt lax med pepparrot men var för hungriga för att få med dem på bild.

Några av borden på The National Dining Room har utsikt över Trafalgar Square och vi fick ett av dem. Hurra för oss.

Efter lunchen pratade vi om att Trafalgar Square väl aldrig hade varit vackrare än nu när det badade i skymningsljus? Och längst där borta Big Ben. Hej Big Ben!

På vår väg tillbaka mot hotellet gick vi genom Carnaby Street. De hade en spacead julpyntning så att säga. Så fin vet jag inte om jag tyckte att den var.

Men på the Swinging Sixtiesgatan var det faktiskt en kvinna som knäckte. Allt. Patsy! på riktigt och jag kommer aldrig återhämta mig är jag rädd för. Vilken kvinna!

Okej, lite återhämtad blev jag i Mulberrybutiken där jag dräglade över diverse laptopfodral som jag önskar mig i julklapp. *harkel*

Här är entrén till vårat hotell. Välkomna.

Det är väldigt fint på vårt hotell. Ni ska få se mer snart. Så länge får ni nöja er med årets julvärd.

Shopping dag två: Kläder från COS, Oasis, Banana Republic, T.M. Lewin, underkläder från Tezenis och schampo och handcreme från Boots.

Kvällens middag intogs på Yauatcha som är en av Londons många stjärnkrogar. Där serverar de fabulös dim sum. Det ska jag berätta mer om sen …

Yauatcha var fantastiskt bra. Så mycket kan jag säga.

Kvällen avslutade vi med att dricka ett glas varm Pimms på den lokala puben. Varm Pimms kan jag verkligen rekommendera. Ja, så var det med den andra dagen i London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar