torsdag 18 mars 2010

Adlon Kempinski, Alexanderplatz, COS och Gorki Park


En tidig torsdagsmorgon i mars lämnade vi ett gråmulet Stockholm och landade mitt i våren i Berlin. Redan i taxin kunde vi se Brandenburger Tor.


Vi checkade in på vårt hotell och dog av hur flott och fint allt var i vårt hotellrum.
Länk till Hotell Adlon.


Från vårt fönster kunde vi se Brandenburger Tor utan problem. Den var närmare i verkligheten än på bilden.


... typ nästan så här!


Vi kände oss verkligen som vinnare.


Efter att ha oohat och aahat oss igenom alla delar av rummet och utsikten tog vi oss en tur på stan. Först: Brandenburger Tor.


Sen gick vi till Fernsehturm och till Alexanderplatz där Weltzeit Uhr finns. Vid världsklockan hade vi stora problem att få till bilden så att vi alla tre skulle synas och vara med.


Om man vill lata sig lite och slippa gå runt så mycket kan man titta på alla sevärdheter på gatbrunnarna istället. Eller så gör man som vi och kör hårt på den bekväma Seinfeld-looken när det kommer till fötterna.


Sen kom vi till Neue Schönhauer Strasse. Där shoppade vi lite. Eller vi och vi. JAG shoppade. Massor. Mest på COS. Det är HM:s lite dyrare high fashion-koncept som konstigt nog inte finns i Sverige. Än.
Kolla in COS hemsida


Bland annat köpte jag den här klänningen. Och sju andra plagg.


Sen hittade jag ett par urfina stövlar på den välsorterade och trevliga second handbutiken Made in Berlin. Den låg vägg-i-vägg med COS. Sånt är bra att veta.
Gör en mental note: Schönhauer Strasse = bra shoppinggata i Prenzlauer Berg.
Här är Made in Berlins hemsida



På rekommendation från min vän Eva åt vi sen lunch på Gorki Park. Där vurmar man för Ryssland.


Vi åt blinier, smetana, rysk hamburgare med saltgurka, söt inlagd lök och vodkadressing och drack ett öl som hette Moskwa.
Det var ett trivsamt och hyfsat billigt ställe. Gå dit!
Weinbergsweg 25, Prenzlauer Berg.
Här är Gorky Parks hemsida


Sen åkte vi tillbaka till hotellet. Vi ville passa på att njuta av all lyx som fanns där så vi svidade om till badrockar ...


... och tog hissen ner till Adlons Day Spa. Det är ett spa i två våningar. Ulf tog en oljemassage där han tvingades ha på sig konstiga engångskalsonger. Han såg jätterolig ut! (Men han tyckte det var för pinsamt för att visas upp här. Vilket jag förstår. Och respekterar.) Jag fick en Swedish massage. Den gjorde ont.
Den gjorde mig också filosofisk. Så här skrev jag precis efter behandlingen.
Utforska Adlon Day Spas hemsida


Hotellet hade inte bara ett spa utan också ett wellness- och poolområde. Ja, det kan vara så att vi checkade in i paradiset den där torsdagen i mars.


Vi badade ångbastu, torrbastu och vissa av oss badade i hotellets iskalla isvakspool. Vissa av oss badade i bubbelpoolen istället. Vi drack märkliga ayurvediska drycker, vilade och hade det helt sjukt bra. Älskade varje minut.


När vi kom tillbaka till rummet badade det i ljuvligt skymningsljus. Vi tog en tupplur och Brandenburger Tor hade nog aldrig varit vackrare.


Utvilade och relaxade klädde vi upp oss för att avsluta torsdagen med stil.


Kvällen avslutades i hotellets stjärnkrog med en avsmakningsmeny. Torsdag är numera = lyxdag. I alla fall denna un-der-bara torsdag i mars.
Min recension av Lorenz Adlon.
Lorenz Adlons hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar