fredag 19 mars 2010

Hotellbyte, vintagejakt i Prenzlauer Berg och middag på Si An


Fredagen inledde vi med stor, lyxig och schweinigt dyr hotellfrukost.


Adlon Kimpinski har huserat gäster som Charlie Chaplin, Marléne Dietrich ... och så vi då. Det totalförstördes under andra världskriget, och fick inte tillbaka sin forna glans förrän den stora renovering som var klar 1997. Det enda som finns kvar från förr är en fontän i svart marmor som står mitt i salongen vid lobbyn.



Efter frukosten tog vi en promenad till det intilliggande Holocaust Mahnmal. Det består av 2700 gravstenar i svart sten och är ett minnesmärke för de som dog i koncentrationslägren under andra världskriget. Sex miljoner judar avrättades. Sex miljoner.
Platsen var hemskt gripande.


Efter att ha hämtat andan tog vi så farväl av hotellet.


… och checkade in på ett nytt hotell! Arcotel John F. Lite coolare. Mycket billigare.
Bonus: Det här med att byta hotell under resan var himla roligt.
Länk till Arcotels hemsida


Resten av dagen spenderade vi i Prenzlauer Berg.


Vi började med lunch och strategisk planering på Blaues Band på Alter Schönhauser Strasse.
Blaues Bands hemsida


... eller ... eehe ... jaa just det! Innan lunchen hann jag handla lite till på COS. Hehe.


Sen hittade vi en underbar butik som hette Holly. För den som älskar klänningar av den typen som skulle göra sig i Mad Men ... för de kvinnorna lär Holly vara heaven.
Länk till Holly


Plötsligt var det som att vi var med i en film. I Amelie från Montmartre! Åh, fotoautomatsreparatören! Navet i hela historien. Jag ville så gärna att livet skulle få vara som i en film.


Vi kom fram till Orderberger Strasse. Där ligger Oder Barfuss som jag blivit högt rekommenderad, men jag hittade inget där just den här dagen. Kanske höll jag på att bli färdig med det där med shoppandet?
Länk till Glamours vintage guide till Berlin.


Ja, nåt lurt var det. På detta hysteriska ställe hittade jag inte heller något. Men det hade nog mer med tålamod att göra. Rörigt är bara ett prefix till vad VEBorange var.
Länk till VEBorange

Här inne hittade jag dock en kjol! Än ska jag nog inte räknas ut ...
Se utbudet på Cyrolines hemsida



Och så kom jag till second handskopalatset Stiefelkombinat. Där hittade jag ett par svarta stövlar. Till. Hehe. Alla skor är sorterade efter storlek. Hurra!
Länk till Stiefelkombinats Facebooksida

Middagen åt vi på Si An efter rekommendation av Karin. Herregud vad bra det var! Och fint!
Länk till Si Ans fabulösa hemsida


Till förrätt: ljuvliga summer rolls och papayasallad.


Till huvudrätt: makalösa soppor.
Så här: var sin förrätt, huvudrätt, två öl och en äppeljuice --> 35 euro. Fantastiskt!
Efter middagen tog vi en taxi hem rakt i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar