måndag 3 maj 2010

Måndag 3 maj i Moskva

Så hade den sista dagen i Moskva kommit. Jag var redo att ta in allt!

Inspirerade av utställningen på Nya Tretiakovgalleriet kunde vi inte hålla oss när vi hittade affischer som var som gjorda för att ta propagandabilder. Men det var ju inte här vår dag startade …

... nä, just det. Först åt vi frukost i vårt hotells överdådiga matsal. Här åt vi frukost varje morgon. Första dagen var det slöjstjärtar i fontänen i mitten. Sen försvann de och kom aldrig mer tillbaka.
Det kändes lite sorgligt.

Efter frukosten gick vi på en promenad norrut där vi hittade en magnifik teaffär där vi blev väldigt sugna på att handla. Men det gjorde vi icke pga den inte så serviceinriktade personalen.
Affären heter Chai-Kofe Magazin och ligger på Myasnitskaya Ulitsa 19 och är personalen till trots väl värt ett besök.
Länk till mer info om Chai-Kofe Magazin + karta.

Vår promenad tog oss vidare till den väldigt populära parken Chistoprudny Bulvar. Parkerna i Moskva är mer som små gräsplättar med några få träd med flerfiliga vägar på båda sidor. Men nu ska vi inte vara petiga.

I parken fanns lite vatten som de kallade för sjö. I den fiskade några gubbar. Det hade vi hemskt roligt åt.

Gubbarna rökte, drack öl och fick upp fiskar som var så små så små men fiskelyckan strålade om dem ändå. Obs, hela sjön är med på bilden.

Vi gick vidare och hamnade för sista gången på Röda torget. Det är min makes favoritplats i hela världen tror jag. Eller i alla fall i Moskva.
Vi tog ett värdigt farväl och nu var Leninmausoleet helt gömd inför firandet av Segerdagen.

Och så såg vi Vasilijkatedralen för sista gången. Hej då Vasilijisen!

För att komma över de största gatorna i Moskva måste man gå under vägen i gångtunnlar. Det finns inga övergångsställen och bilarna stannar inte om man försöker korsa gatan ovan jord. I Moskva kör alla som biltjuvar. På riktigt.
I alla fall. I många av de här gångarna finns det butiker som säljer allt möjligt. Oftast godis och läsk, eller kläder, strumpbyxor, souvenirer, blommor och smycken. Här köper jag några helt fantastiska halsband av en liten tant.

Sen köpte vi biljetter för att åka … ingenstans.

Men vi tog rulltrappan ner …

… till tunnelbanan! Eller perrongen i alla fall. Där var precis så fint som vi hade hört att det skulle vara. Det fanns inga kristallkronor här, men otroligt vackra statyer av "vanliga människor" – de som byggde Sovjetunionen.

På en annan station var allt gjort i marmor.

Efter det fina besöket i tunnelbanan gick vi tillbaka till hotellet och packade ihop våra saker.
Om ni åker till Moskva kan jag verkligen rekommendera Savoy. Man kan få mycket bra pris på hotellrum om man är ute i god tid och stannar i fler än tre nätter. Annars skulle jag gärna bo på Metropol eller National.

Ett sista tips bara. Ta Aeroexpress från Belorusskaja t-banestation om ni flyger till/från Sheremetyevo. Det kostar 300 rubel och tar 35 minuter Det är som ett billigare och lite bekvämare Arlanda Express med bland annat en liten försäljningsvagn på tåget.
Jag skulle verkligen inte rekommendera taxi till och från flygplatsen. Trafiken i Moskva är helt oberäknelig. Det tog oss två timmar att komma in till stan från Sheremetyevo när vi kom i torsdags. Sånt vill man inte veta av när man ska med ett plan!
Länk till Aeroexpress hemsida.

Ja. Så hade det blivit dags att åka hem. Hej då Moskva och tack för en underbar långhelg!