torsdag 29 april 2010

Torsdag 29 april i Moskva

Idag har jag och min käraste varit ihop i 14 år. Det firade vi med att ta flyget till Moskva.

Efter två timmar i luften landade vi. Moskvas flygplats såg ut som vilken flygplats som helst egentligen. Bara lite mer rysk på något vis.

Resan in till stan skulle ta 40 minuter med taxi stod det i vår guidebok. Idag tog den en timme och 40 minuter! Det berodde bland annat på att några av vägarna plötsligt stängdes av. Det var tydligen helt vanligt att sånt hände i Moskva sa vår chaufför och suckade.

När vi kom fram till hotellet checkade vi in snabbt som attan och drog ut på stan. Vi ville bara lite snabbt se Röda torget innan vi skulle äta middag. På väg dit såg vi Bolsjojteatern.

Och överallt vajade flaggor och vimplar. I Moskva laddar man nämligen som bara den inför den nionde maj som är Segerdagen. Då fylls Röda torget av krigsveteraner till minne av nazisternas kapitulation 1945. I år är det alltså 65 år sedan det hände och obviously en stor grej.

Närmare än så här kom vi inte Kreml och Röda torget, för allt var avstängt.

Det var en massa militärer som höll på och övade inför firandet nionde maj. Det tyckte jag var hemskt spännande.

Se så de övar. Militärerna ska lämna över en lång blomstergirlang till minne av alla de som dog under andra världskriget. I bakgrunden ser man militärorkestern som spelade pampig och lite sorglig musik.

På väg tillbaka till hotellet gick vi förbi Duman som ju är Rysslands parlament. Mäktigt.

Moskva. Knasig stad alltså.

Tillbaks på hotellet så satte vi oss i lobbyn och drack lite läsk och öl och åt nötter …

… och fnissade åt statyn i baren som hade ett särpräglat … ryskt, utseende.

Tillbaka på rummet skrev jag lite i min resedagbok medan vi väntade på att roomservice skulle komma. Sen åt vi blinier, laxrom och smetana. Och club sandwich och hamburgare.

En mycket bra start på vår Moskvasemester skulle jag vilja säga.